Trends in learning and knowledge technologies from perspective of Universidad Tecnológica de Nayarit teachers
Keywords:
Educational Technology, Higher Education, Learning and Knowledge Technology, Educational InnovationAbstract
The research carried out aimed to identify trends in the use of Knowledge and Learning Technologies (TAC) by university teachers. The methodology was quantitative with a crosssectional exploratory scope and a non-experimental design. As results it was obtained that teachers use technology mainly to share information and make their classes more attractive, they know many of them, they have enough skills to use the most common Information and Communication Technologies (ICT) such as word and mail processors electronic, ignoring other types of innovative technological tools. Most of them consider that ICT contributes to their students having a better disposition for their learning. It was concluded that the trend of TAC by teachers is present in teaching practice, promoting innovation and generation of new knowledge among students through Information Technologies.
Downloads
References
Cárdenas Castellanos, J., Pérez Méndez, J., Adaile Benítez, N. T., & Castellón Castro, L. J. (12 de Agosto de 2019). Aplicación Móvil con el uso de Realidad Aumentada para el proceso de enseñanza y aprendizaje a nivel universitario. (S. CIO-ECORFAN® -México, Ed.) Revista de Tecnología y Educación, V-3(N-7). Obtenido de http://ecorfan.org/republicofperu/research_journals/Revista_de_Tecnologia_y_Educacion/vol3num7/Revista_
Granados, J., López, R., Avello, R., Luna, D., Luna, R., & Luna , W. (2017). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, las del aprendizaje y del conocimiento y las tecnologías para el empoderamiento y la participación como instrumentos de apoyo al docente de la universidad del siglo XXI. Medisur Sld. Cu. Obtenido de http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2751/1452
Henry, T., Rengifo, D., & Mejía, D. (2019). Diseño de un instrumento para evaluar el nivel de uso y apropiación de las TIC en una institución de educación superior. Universidad ICESI, Centro de Recursos para el Aprendizaje - CREA. Colombia: Escuela de Ciencias de la Educación. Recuperado el 2019, de www.icesi.edu.co.
Lozano, R. (2011). De las TIC a las TAC: tecnologías del aprendizaje y del Conocimiento. ThinkEPI. Recuperado el 2019
Valarezo, J., & Santos, O. (2019). Las Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento en la formación docente. Revista Conrado, 15(68), 180-186. Obtenido de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Vivancos, J. (2006). L’ordinador tansparent. Bloc TICaTAC., Barcelona España. Recuperado el 2019, de http://ticotac.blogspot.com/2006_12_01_archive.html
Zamora, M. C. (2013). De las Tecnologías de la Información y la Comunicación a las Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento como Mediadoras para Desarrollar la Creatividad en Contextos Universitarios. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 1(1), 29-40.