Generic competences for strengthening learning in higher education in the Western Region

Authors

  • Rodolfo Rosales Herrera Universidad Tecnológica de Nayarit
  • Lucía Guadalupe Peraza Treviño Universidad Tecnológica de Nayarit

Keywords:

Higher Education, Generic competences, learning

Abstract

For the Higher Education Institutions of Mexico, it is of the utmost importance that their graduates are competent according to the degree studied; The purpose of this study is to identify the achievement of generic skills in students who are in the last period of their career through quantitative research. Six Higher Education Institutions of the Western Region of Mexico, sought answers using a quantitative methodological research design with stratified probabilistic sampling, with a database generated by the HEIs involved, applying a validated instrument with Cronbach’s Alpha coefficient and by experts. The results found based on statistics indicate that the generic competences of linguistics, mathematics, information management-digital competence, are acquired in the Institution of Hig[1]her Education; and the powers of autonomy-personal initiative, related to learning to learn, social competence and citizenship, are acquired in different contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, S., Pérez, A. y Suárez, M. (2008). Hacia un enfoque de la educación en competencias. Asturias: GPSL. Recuperado de https://www.educastur.es/documents/10531/77941/enfoquemail.pdf/d59cce0d0f90-48a1-8989-e18e72b02be2

ANUIES (2018). Visión y acción 2030, propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México. Editorial ANUIES. Recuperado de http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/VISION_Y_ACCION_2030.pdf

Baartman, L. K. J. y Braun, E. (2011). Editorial. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36 (4), 377- 380

Castro, M. (2010). ¿Qué sabemos de la medida de las competencias? Características y problemas psicométricos en la evaluación de competencias, Bordón, 63 (1), PP. 109-123 Centros Comunitarios de Aprendizaje del Tecnológico de Monterrey. Recuperado de http://www.cca.org.mx/profesores/cursos/hmfbcp_ut/pdfs/m1/competencias_proyectotuning.pdf

Corominas, E. (2001). Competencias genéricas en la formación universitaria, en Revista de Educación, 325, pp. 299-321

Gijbels, D. (2011). Comparison of the 2- and 6-minute walk test in multiple sclerosis. Mult Scler (10):1269-72. DOI: 10.1177/1352458511408475. Epub PMID: 21642370

González, V. y González, T. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria, en Revista Iberoamericana de Educación No. 47. Recuperado de: http://www.rieoei.org/rie47a09.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México, D.F.: McGraw Hill

Huertas, J. A. (2009). Aprender a fijarse metas: nuevos estilos motivacionales. En J.I. Pozo y M.P. Pérez (coords.). Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias (pp. 164-181). Madrid: Morata.

McGaghie, W.C. (1991). Professional competence evaluation. Educational Researcher, 20(1), 3-9. México: Mc Graw Hill.

Montaño, A. (2013). Educación superior en América Latina: Reflexiones y perspectivas en educación. Bilbao: Universidad de Deusto. Recuperado de http://tuning.unideusto.org/tuningal/index.php?option=com_docman&Itemid=191&task=view_category&catid=22&order=dmdate_published&ascdesc=DESC

Olivo, J. y Ríos, B. (2013). Educación superior y empleo en la región Centro Occidente de México. Caso Nayarit. Propuestas para el desarrollo regional. En A.E. Granados Sevilla (Coord.) Memoria del segundo seminario del sistema información de estudiantes egresados y empleadores (pp.183-195). Azcapotzalco; México: Universidad Autónoma Metropolitana. Recuperado de: https://www.azc.uam.mx/sieee/segundoseminario/Memoria%20Seminario%20SIEEE.pdf

Polo, M. (2005). Informe de Proyecto Alfa-Tuning en América Latina: Carreras basadas en competencias. Venezuela: Coordinación del Centro Nacional Tuning. Recuperado de http://www.nva.ula.ve/node/63

Villa, A. y Poblete, M. (2011). Evaluación de competencias genéricas: Principios, oportunidades y limitaciones. Bordón (63) 1. P.p. 147-170. Recuperado en https://www.upv.es/entidades/ICE/info/EvaluacionCompetenciasGenericas.pdf

Zavala, A. y Arnau, L. (2007). Cómo aprender y enseñar competencias. Editorial Graó: Barcelona.

Published

2020-09-04