The knowledge and use of information and communication technologies, in micro, small and medium-sized family enterprises in the state of Nayarit

Authors

  • Domingo Mariscal Haro Universidad Autónoma de Nayarit
  • Griselda Carmona Peña Universidad Autónoma de Nayarit
  • José Francisco Haro Beas Universidad Autónoma de Nayarit

Keywords:

Family business, information and communication technologies, micro, small and medium-sized enterprises, enterprises Nayaritas

Abstract

TToday, information and communication technologies (TIC´S) have become a fundamental component for the competitiveness of companies, enable business strategies and facilitate the evaluation of the performance of any organization, regardless of its size and business. today it is inadmissible to conceive a successful company without the support of TIC´S, this article aims to expose the degree of knowledge, use and mastery of information and communication technologies, within micro, small and medium companies in the state of Nayarit, for this reason an exploratory research was carried out on a part of the target population, collecting data through the creation and implementation of surveys to 105 MIPYME´S in the state of Nayarit, obtaining a result where 90.48% of family businesses have knowledge of TIC´S but do not know which are necessary for their size, business and sector, the implementation of technologies can help prevent Nayarit businesses from dying in the short term, but it is essential that those that best suit their needs and challenges are chosen.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altonivel. (22 de Noviembre de 2019). La importancia de las TCI en las fusiones de empresas. Obtenido de Altonivel: http://www.altonivel.com.mx/19501-la-importancia-de-las-ticen-las-fusiones-de-empresas.html

Aspe, M., & Perez, D. (2012). Agenda Digital México. Secretaría de comunicaciones y transporte.

Casalet, M. Y. (2004). Las tecnologias de la información en las pequeñas y medianas empresas mexicanas. Scripta Nova, revista electronica de Geografía y ciencias sociales, 5-6.

Galvez, E., Contreras, S., & Riascos, S. (2014). Influencia de las tecnologías de la información y comunicación en el rendimiento de las micro, pequeñas y medianas empresas colombianas. Estudios Gerenciales, 30(133), 355-364.

INEGI. (23 de 08 de 2016). Instituto Nacional de Estadística y Geografía . Obtenido de INEGI: http://www.inegi.gob.mx/

Jorgenson, D. (2003). Information Technology and the G-7 economics. Cambridge, Massachusetts: Universidad de Harvard.

KPMG. (2016). Empresas familiares en México: El desafío de crecer, madurar y permanecer. Obtenido de https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/mx/pdf/2016/12/Empresas%20Familiares%20en%20M%C3%A9xico%20el%20desaf%C3%ADo%20de%20crecer%20madurar%20y%20permanecer.pdf

Martinez, S. M., Garcia, D., Aguilera, L., Gonzalez, M., & Maldonado , G. (2010). La influencia de las TIC`S en el rendimento de la PyME de aguascalientes. Investigación y ciencia, 57-65.

Plascencia, T., Ramírez, H., & Pérez, L. (2014). Situación de las micro y pequeñas empresas en Tepic, Nayarit en el ámbito del desarrollo económico local.

Porter, M. E., & Milar, V. (2002). How information gives you competitive advantage. Harvard Business Review, 63(4), 149-161.

Ramirez, A. J. (29 de Noviembre de 2019). Cocyteh. Obtenido de Planeacion de sistemas de informacion en las PYME: 483 http://cocyteh.hidalgo.gob.mx/descargables/ponencias/Mesa%20I/22.pdf

Saavedra, M., & Zuñiga, E. (2011). Importancia de la utilización de las TIC en las MIPYME”. UNAM, México. Revista Oficial UNAM. Secretaria de Economia de México. (03 de 11 de 2019).

Secretaria de Economia de México. Obtenido de Secretaria de Economia de México: www.http://www.prosoft.economia.gob.mx/

Tello, E. (2008). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC y la brecha digital: su impacto en la sociedad de México. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento RUSC, 4, 2.

Published

2020-12-14