The Culture of the Technological Institute of Chilpancingo in the Student and Teaching Community

Authors

  • Katia Aleyda Manrique Universidad Autónoma de Guerrero
  • Gabriela Arcos Mastache Universidad Autónoma de Guerrero
  • Elia Moreno del Moral Universidad Autónoma de Guerrero

Keywords:

Institutional culture, identity, cultural manifestations

Abstract

This article aims to describe the culture of the Technological Institute of Chilpancingo in the student and teaching community. The research is quantitative and brief descriptive, which allowed obtaining precise information to diagnose a culture divided into four variables: symbolic, behavioral, structural, and material manifestations. Some of the findings were that there is an understanding of all the elements that make up the culture of the institution such as symbolism, communication, hierarchical structures, and their regulations as well as technology and its material resources, therefore, it is suggested to implement actions to consolidate the studied rubrics in a dynamic, periodic and permanent maintenance within the institution. The study is a diagnosis that will allow the educational institution not only to have a background for the management of culture, but it will also serve as a basis for image and organizational climate studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katia Aleyda Manrique, Universidad Autónoma de Guerrero

Profesora investigadora de Tiempo Completo de la Universidad Autónoma de Guerrero, México. Dra. En Comunicación Social por la Universidad de la Habana, Cuba; Master en Comunicación Social mención Comunicación Organizacional por la misma universidad. Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Autónoma de Guerrero. Integrante del Cuerpo Académico: Responsabilidad Social y Gestión en las Organizaciones.

Gabriela Arcos Mastache, Universidad Autónoma de Guerrero

Profesora investigadora de Tiempo Completo de la Universidad Autónoma de Guerrero, México, Dra. En Administración por la Universidad Iexpro, México, Maestra en Administración por el Colegio Mayor San Carlos, México; Licenciada en Contaduría Pública por la Universidad Tecnológica de México. Integrante del Cuerpo Académico: Responsabilidad Social y Gestión en las Organizaciones.

Elia Moreno del Moral, Universidad Autónoma de Guerrero

Profesora investigadora de Tiempo Completo de la Universidad Autónoma de Guerrero. Master en Comunicación Social por la Universidad de la Habana, Cuba. Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Autónoma de Guerrero. Integrante del Cuerpo Académico: Responsabilidad Social y Gestión en las Organizaciones.

References

Andrade, H. (2011) La cultura como creación de signifificados compartidos, en comunicación estratégica en las organizaciones. Ma. Antonieta Rebeil Corella pp. 227-239 Trillas

Andrade, H. (2012) Cultura organizacional, administración de recursos simbólicos de la organización pp. 88, 97 en: La comunicación en las organizaciones de Carlos Fernández Collado. Trillas

Chiavenato, I. (2020). Gestión del Talento Humano (5th ed., Vol. 1). McGraw-Hill Interamericana de España S.L.

Hernández, R. (2012). La comunicación organizacional y la cultura corporativa. En La comunicación en las organizaciones (3rd ed., Vol. 1, pp. 98–123). Trillas.

Instituto Tecnológico de Chilpancingo. http://chilpancingo.tecnm.mx/pages/historia.php. Recuperado el 11 de octubre, 2021, de http://chilpancingo.tecnm.mx/

Novoa, F. J. (2019). Cultura Organizacional Ágil: Cómo generar mayor compromiso y productividad a través de la conexión cultural. (1st ed., Vol. 1). Multilibros.

Reyes, J., & Moros, H. (2019). La cultura organizacional: principales desafíos teóricos y metodológicos para su estudio. http://Scielo.Sld.Cu/Pdf/Reds/V7n1/2308-0132-Reds-7-01-201.Pdf. Recuperado el 12 de octubre de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000100201#B41

Rodríguez, D. (2001). Gestión organizacional: elementos para su estudio (1st ed., Vol. 1). Plaza y Valdés.

Schein, E. (1998). La cultura empresarial y el liderazgo: Una visión dinámica. (1st ed., Vol. 1) Plaza y Janes.

Trelles. R. (2014). Comunicación organizacional: ¿Ciencia, disciplina o herramienta? (1st ed., Vol. 1) Ediciones Logo.

Published

2022-05-17

Issue

Section

Artículos arbitrados