Inclusion of the People with Disabilities in the Restaurant Industry in Tepic, Nayarit

Authors

  • Roberto Carlos Villarreal Bernal Universidad Tecnológica de Nayarit
  • Jose Ulises Ríos Arteaga Universidad Tecnológica de Nayarit
  • Tania Nadiezhda Plascencia Cuevas Universidad Autónoma de Nayarit

Keywords:

Disability, Restaurants, Inclusion, Competitive advantages, Service

Abstract

In the capital city of Nayarit, the presence of infrastructure in restaurants to serve people with motor, visual or hearing disabilities is scarce. The worst scenario is found by people with hearing disabilities, in addition, blind and visually impaired people fifind serious diffificulties to make use of restaurant facilities due to the lack of adequate
signage, letters with high chromatic contrast or Braille. The objective of this research is to identify how the infrastructure for the inclusion of diners with motor, visual or hearing disabilities would contribute to the generation of competitive advantages in the restaurant industry of Tepic, Nayarit. This is a research with a mixed, fifield, descriptive and cross-sectional approach, carried out by means of a survey and observation method in 68 restaurants. Through this study, it becomes evident that for all types of handicap there is a need to train service personnel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre Quezada, J. (2015). La discriminación en México. Retos y avances. Cuaderno de investigación (12).

DOF (12 de Julio de 2018). Ley general para la inclusión de las personas con discapacidad. Recuperado de: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGIPD_120718.pdf

DOF (28 de mayo de 2021). Constitución Política De Los Estados Unidos Mexicanos. Recuperado de: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf

ENADIS (2017). Encuesta Nacional sobre Discriminación (ENADIS) 2017 [Principales resultados]. Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enadis/2017/doc/enadis2017_resultados.pdf

Figueroa, E. (2007). ¿Quién se llevó a mi cliente? Chicago, Estados Unidos: Giron Spanish Books.

INEGI (2020). Discapacidad. Recuperado de: https://cuentame.inegi.org.mx/poblacion/discapacidad.aspx#:~:text=De%20acuerdo%20con%20el%20Censo,mujeres%20y%2047%20%25%20son%20hombres.

La Noticia Web (15 de noviembre de 2017). Distinguen en San Isidro a restaurantes inclusivos. Recuperado de: https://www.lanoticiaweb.com.ar/103757/distinguen-en-san-isidro-a-restaurantes-inclusivos/#!

Martín, J. & Ortega, E. (2009). Guía de restaurantes accesibles para todos [Guía]. Madrid, España: Predif. Recuperado de: https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/FDO19202/Restaurantes_Accesibles.pdf

OMT (2014). Recomendaciones de la OMT por un turismo accesible para todos. España. Recuperado de: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284415991

ONU (2016). Eventos. Naciones Unidas. Mensaje del Secretario General. Recuperado de: https://www.un.org/es/events/tourismday/2016/sgmessage.shtml

Periódico Ofificial del Estado (28 de mayo de 2014). Ley para la protección e inclusión de las personas con discapacidad del Estado de Nayarit. Recuperado de: https://www.globaldisabilityrightsnow.org/sites/default/fifiles/related-fifiles/268/Nayarit_Law_on_the_Protection_and_Inclusion_of_People_with_Disabilities.pdf

PREDIF. (s.f.). Eliminemos juntos las barreras. Colabora. Recuperado de: https://www.predif.org/

Recker, B. (2020, 21 septiembre). Restaurantes que apuestan por proyectos sociales. The Gourmet Journal: Periódico de Gastronomía. Recuperado de: https://www.thegourmetjournal.com/noticias/restaurantesque-apuestan-por-proyectos-sociales/

Zhang, Y. & Tian, S. (2016). Dimensions of lodging guest satisfaction among guests with mobility challenges: A mixed method analysis of web-based test. Tourism Management, 53(1), 13-27. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2015.09.001

Published

2022-09-27