Evaluation of the rotation plan implementation of learning positions from the apprentice perspective

Authors

  • Valentina Castellanos-Rodríguez Universidad Tecnológica de Puerto Peñasco
  • María Julisa Mendívil-Yescas Universidad Tecnológica de Puerto Peñasco
  • Ramsés Everardo Moreno-Murrieta Universidad Tecnológica de Puerto Peñasco

Keywords:

Dual training model, rotation plan of learning positions, school-company alternation

Abstract

The rotation plan implementation of learning positions is one of the guiding axes for the success of the dual training model during the school-company alternation.The first implementation in 2019, in a northwestern Technological University, was evaluated for the university’s technical careers: Gastronomy, ICT’s, and Industrial Maintenance and Refrigeration Area in order to determine the feasibility of the model. The authors applied a survey to 19 apprentices to describe three aspects: the academic and learning situation, their experience in the model, and tutoring activities. For the majority their experience was highly satisfactory and the mentor was greatly supportive; however, 80 percent do not plan to work where they performed the alternation. Gastronomy and ICT students did not develop technical neither methodological competences, so the applicability of the model may be unfeasible at the city where this university is located.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya Muñoz, I. (2008). La formación dual y su fundamentación curricular. Revista Educación, 32(1), 45-61. https://www.redalyc.org/pdf/440/44032105.pdf

Argüello Guerra, L., Argüello Castillo, J. & Vázquez Zárate, P. (2015). La educación dual y el programa académico de ingeniería industrial en los institutos tecnológicos. Revista electrónica AFEI DIGITAL, (3). https://anfei.mx/revista/index.php/revista/article/view/237/786

Armendáriz Sonza, M. P. (2018). Modelo Mexicano de Formación dual. Secretaría de Educación Pública. Recuperado el 03 de octubre del 2019 de https://www.educacion.uagro.mx

Armenta López, V. (2015). Estrategias para el desarrollo de competencias de empleabilidad en alumnos del área de ciencias administrativas en IES del noroeste de México. Estudio comparativo. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional Autónoma de México, México]. http://132.248.9.195/ptd2015/julio/0732198/0732198.pdf

Barroso, F. (2017). Experiencias en la formación de jóvenes emprendedores a través de la incubación de proyectos, un estudio con estudiantes de licenciatura en el sureste de México. Universo de la Tecnológica, 10(1), pp. 11-14.

Carrizosa Prieto, E. (2019). Las competencias transversales para la empleabilidad y su integración en la educación universitaria. Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo. 7(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6881134

Cejas Martínez, M., Rueda Manzano, M. J., Cayo Lema, L. E. & Villa Andrade, L. C. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), pp. 94-101. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7025815

Coordinación General de Universidades Tecnológicas y Politécnicas (2018). Modelo de educación dual y en alternancia. Metodología para la implementación del plan de rotación de puestos de aprendizaje. Dirección académica 2018. Recuperado el 20 de septiembre del 2018 de http://cgut.sep.gob.mx

Covarrubias Astorga, L. G. (2018). El modelo de formación dual de Baja California: ¿Una nueva forma de articulación entre educación y empleo? [Tesis de Maestría, El Colegio de la Frontera Norte, A. C., Tijuana, México]. https://www.colef.mx/posgrado/tesis/20161253/

Flores Almendárez, J. M., Huerta Gaytán, P. & Ornelas Nungaray, B. S. (2019). Formación dual en México, impulsor de profesionalización. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/formacion-dual-mexico.html

GIZ (2019). Manual para el tutor académico, publicado en la CDMX, México. https://www.giz.de/en/downloads/MANUAL%20PARA%20EL%20TUTOR%20ACAD%C3%89MICO.pdf

Morales Ramírez, M. A. (2014). Sistema de aprendizaje dual: ¿una respuesta a la empleabilidad de los jóvenes? Revista Latinoamericana de Derecho Social (19), pp. 87-110. https://doi.org/10.1016/S1870-4670(14)70665-7

Ramos, E., Santamaría, E., Velástegui, E. & Jiménez Silva, W. (2019). Plan de rotación por la modalidad dual para prácticas pre profesionales de la carrera de organización de empresas de la UTA. https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/2057/1/Plan%20de%20Rotaci%C3%B3n.pdf

Torres, A., Soto, E. & Torres, M. (2018). Trayectoria laboral de egresados de Ingeniería en Desarrollo e Innovación Empresarial. Universo de la Tecnológica, 10(2), pp. 11-14.

Rocha López, M. & Alemán Macías, L. E. (2019). Programa escuela-empresa, antecedente de formación dual: caso Universidad Tecnológica del norte de Aguascalientes, México. Quipukamayoc, 27(54), pp. 91-96. https://doi:org/10.15381/quipu.v27i54.16263.

Published

2020-08-11

Issue

Section

Artículos arbitrados