Design and implementation of a semester program that promotes financial education in students of the Public Accountant career taught at the Instituto Tecnológico de Chilpancingo.
Keywords:
Financial education, Personal finance, AdministrationAbstract
This article presents the results obtained during the development of the professional residence project at the higher education institution, whose main objective is to promote financial education in students and implement a program to be carried out every semester.
During the development of this project a descriptive crosssectional research design was used and with a quantitative approach because the degree of financial culture of the students was measured, data was collected through an online survey and as established by the program, financial education was promoted through leaflets and an infographic published in digital media, as well as through various virtual conferences for the personal and professional development of students.
Achieving an open discussion environment for students and involving them in the topics discussed.
Downloads
References
Banco Mundial (2017). Rediseñar la educación financiera para hacer participar y entretener a las audiencias
CONDUSEF (Diciembre de 2018). Política Nacional de Inclusión Financiera. https://www.gob.mx/cnbv/acciones-y-programas/politica-nacional-de-inclusion-financiera-43631#:
CONDUSEF. (Marzo de 2022). Sistema Nacional de Educación Financiera. https://eduweb.condusef.gob.mx/snef/index.html
Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) (2008). Plan de Educación Financiera 2008-2012. Madrid, Banco de España. http://www.cnmv.es/DocPortal/publicaciones/PlanEducacion/PlanEducacion.pdf.
Espinosa, F., Amezcua, E., y Arroyo, M. (2014). El emprendimiento en las mipymes ante el desempleo y la corrupción en méxico. Revista Ciencia Administrativa, (2). http://www.uv.mx/iiesca/files/2014/12/03CA201402.pdf
Moreno, E., García, A., y Gutiérrez, L. (2017). Nivel de educación financiera en escenarios de educación superior. Un estudio empírico con estudiantes del área económico-administrativa. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 8(22), 163-183. https://ries.universia.net/article/view/1340/nivel-educacionfinanciera-escenarios-educacion-superior-estudio-empirico-estudiantes-area-economico-administrativa
Mungaray, A., González, N., y Osorio, G. (2020). Educación financiera y su efecto en el ingreso en México. Problemas del desarrollo. Revista Latinoamericana de Economía, 52 (205), 55-78. https://www.redalyc.org/journal/118/11868331003/html/
OCDE. (Julio de 2005). Recomendación sobre los principios y buenas prácticas de educación y concienciación financiera. https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/[ES]%20Recomendaci%C3%B3n%20Principios%20de%20Educaci%C3%B3n%20Financiera%202005.pdf
Valenzuela, M., López, V., y Aguilar, K. (2022). Endeudamiento y educación financiera en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, 27(97), 198-211. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.97.14
Zepeda, C. (04 de Septiembre de 2019). Falta de cultura financiera en México es una ‘falla de mercado: BMV. El Financiero. https://www.elfinanciero.com.mx/economia/falta-de-cultura-financiera-enmexico-es-una-falla-de-mercado-bmv/#:~:text=La%20falta%20de%20informaci%C3%B3n%20financiera,la%20Bolsa%20Mexicana%20de%20Valores.&text=La%20baja%20cultura%20financiera%20en,Mexicana%20de%20Valores%20(BMV)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Minerva Gaylen Galeana Abarca, Paula Adriana Leyva Alarcón, Javier Pila Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.